Slalom w PWA nie jest tylko walką zawodników na bojach, w wyścigu zbrojeń biorą udział także firmy, które angażują coraz większy nakład na rozwój sprzętu. W 2011 roku najlepszym zawodnikiem był Bjorn Dunkerbeck, który startował na żaglach Severne oraz deskach Starboard. Na drugim miejscu uplasował się, ciągle w dobrej formie Antoine Albeu, który reprezentuje firmy NeilPryde oraz JP-Australia. Zaskoczeniem minionego sezonu był Ben Van Der Steen, który po przejściu do firmy Loft oraz Starboard zajął 3 miejsce w PWA.
Podium slalomu PWA 2011
Najlepsi zawodnicy po całorocznym ściganiu się w tourze PWA dzielą się swoimi przemyśleniami z projektantami sprzętu. "Zwykli" użytkownicy niestety nie wiedzą wszystkiego o nowym sprzęcie jednak w tym artykule postaramy się przybliżyć Wam wszystkie oficjalne zmiany jakie wprowadzono w wyścigowych żaglach 2012 oraz opisać flagowe modele każdej firmy.
Na pierwszy ogień idzie firma Loft, która prawdopodobnie jako pierwsza zakończyła prototypy do slalomu na rok 2012, w tej chwili trwają testy większych modeli do formuły windsurfing. Projektantem Loft'a jest Amerykanin - Monty Spindler, który wcześniej był głównym desing'erem w NeilPryde i pod okiem, którego uczył się Robert Stroj (bieżący projektant żagli NeilPryde). Monty mieszka na Tarifie, prawdopodobniej w najwietrzniejszym miejscu w Europie, gdzie wraz z Ben'em Van Der Steen'em i Ludo Jossin'em testują żagle. We wcześniejszych latach Monty projektował swoje wszystkie żagle slalomowe na masztach RDM, jednak zmienił koncepcję i od roku 2011 używane są zwykłe SDM'y.
Racing Blade to "po prostu" doskonały mix doświadczenia projektanta, świetnego miejsca do testów (w Tarifie Team testuje prawie cały rok) oraz nowoczesnych materiałów i technologii. Nie da się stworzyć wygrywającego w PWA żagla bez umiejętnego połączenia tych elementów!
Cechy Blade'a 2012:
- IPS - Internal Batten Tensioner System - system, który zastosowano w zeszłym roku sprawdził się w 100%, napinacze listew w modelu 2012 po raz kolejny są umieszczone od strony masztu (napinane od kieszeni masztowej), co redukuje wagę liku wolnego i poprawia twist żagla
- kompatybilny z masztami SDM i RDM (w komplecie obydwa rodzaje kamberów)
- zróżnicowana grubość X-ply oraz monofilmu poszczególnych brytów (lżejszy i cięższy materiał w głównych brytach żagla)
- Zastosowanie kilku rodzajów listew rurkowych (grubsza listwa rurkowa wykonane w 100% z włókna węglowego - dů? ?agla, 3 topowe listwy mają zredukowaną średnicę (2 rozmiary), również wykonane w 100% z włókna węglowego.
Ben Van Der Steen testuje najnowsze żagle na Tarifie
Kolejną bardzo popularną marką wśród zawodników slalomu oraz formuły jest Gaastra. Ich race'owy Vapor cieszy się zaufaniem wielu windsurferów na świecie. Na tegorocznych Mistrzostwach Świata oraz Mistrzostwach Europy w formule windsurfing najszybszy był Arnon Dagan, który używał żagli właśnie tej firmy. Oprócz Arnona na żaglach Gaastra ścigają się: Ross Williams, Cedric Bordes i Alberto Menegatti. Wszyscy oni są w ścisłej czołówce slalomu PWA.
Od 2011 w Gaastrze pojawił się nowy projektant - Peter Munzlinger, który zastąpił Dan'a Kaseler'a. Nowy design'er wcześniej był odpowiedzialny za markę YES oraz z firmą Da Kine chciał stworzyć żagle windsurfingowe, niestety na projekcie się skończyło.
Główne udoskonalenia nowego Vapora wynikają, z wykorzystania potencjału masztów Gaastry i dobrego dopasowania żagla do masztów (hard top) oraz zastosowania nowego materiału kieszeni masztowej. Warto wspomnieć, że prace nad nowym Vaporem nie zostały jeszcze zakończone.
Udoskonalenia na rok 2012 obejmują:
- system SAS (Shock Absorbing System) - nowy materiał, K105, zastosowany na kieszeni masztowej jest o wiele lżejszy od poprzedników, zapewnia lepszą pracę Twistu i ma pewne właściwości dynamiczne (odkształca się, np. przy silnych szkwałach, ale wraca do swej pierwotnej postaci)
- nowe większe kambery - zapewnią rotacją, która nie sprawi problemu zawodnikom, ale również nie będzie problemem dla amatora; poprawią także stabilność i profil żagla
- system Inset Clew - system wprowadzony po raz pierwszy w Gaastrze 2 lata temu, na rok 2012 zostanie lekko przeprojektowany
- nowy Vapor będzie miał zmieniony kształt, środek ożaglowania przesunięto w kierunku masztu i liku dolnego dla lepszego zachowania w silno-wiatrowych warunkach
- Twist - przeprojektowany lik wolny/twist żagla; zdecydowanie poprawi się dynamika twistu żagla, dzięki czemu zawodnik będzie miał lepszy docisk i kontrolę w szkwałach
Race'owy żagiel firmy North Sails na 2012 rok nosi nazwę Warp F2012. Na tych wyścigowych maszynach pływa m in. : Cyril Moussilmani, Pierre Mortefon, Jesper Vesterstorm, Patrik Diethelm, Jimmy Diaz oraz Paulo Dos Reis. Głównym projektantem NS jest Kai Kopf, który sam testuje większość prototypów i posiada ogromną wiedzę na temat konstrukcji żagli oraz masztów. Wszystkie modele NS robione są pod ich maszty (constant curve). Warto także wspomnieć, że większe modele do formuły nie zostały jeszcze ukończone i są w tym momencie w fazie rozwoju.
W swoim najnowszym katalogu North Sails chwali się, że ich zawodnicy byli tak zadowoleni z modeli 2011, że nie wiedzieli co zmienić na rok 2012. Jednak Kai oraz jego team od badań i rozwoju wprowadził parę ulepszeń.
Ulepszenia na 2012 rok żagli Warp F2012:
- Głębszy profil żagla na wiodącej krawędzi - lepsza rotacja kamberów, zwiększona kontrola oraz przyśpieszenie.
- BALANCED.PROFILE.DISTRIBUTION - ostatnim trendem w wyścigowych żaglach jest mega głęboki profil w dolnej części oraz mega płaski profil w górnej części. To prowadzi do bardzo niestabilnego profilu. Kai zwiększył w swoich żaglach nie tylko dolną część profilu ale także środkową. Wynikiem tego jest równa dystrybucja mocy w odróżnieniu do innych żagli. Dzięki takiemu profilowi żagiel posiada więcej mocy w dolnej części oraz lepiej odpala do ślizgu po rufie. Oprócz tego BALANCED.PROFILE.DITRIBUTION powoduje lżejsze czucie żagla.
MauiSails wypuszcza ósmą już odsłonę swojego race'owego modelu TR. Głównym projektantem w tej firmie jest Barry Spanier, który wcześniej projektował żagle dla Nielpryde i później dla Gaastry. Posiada on gigantyczną wiedzę na temat windsurfingu, jego żagle wygrywały zarówno zawody slalomowe jak i FW. W rozwoju wyścigowych maszyn pomaga mu bardzo doświadczony Phil McGain, Artur Szpunar oraz Peter Volvater, który reprezentuje MauiSails na zawodach PWA.
Phil McGain testuje żagle na Maui
Po wprowadzeniu znaczących zmian w geometrii oraz kształcie TR-7, MauiSails poświęciło tegoroczny sezon w dopracowaniu i udoskonaleniu napięcie, profilu oraz skrętu żagla aby zaprezentować świetnie dopracowany TR-8.
Cechy Maui Sails TR-8 na 2012 rok:
- Większy zakres wiatrowy, końcowa prędkość oraz kontrola w szkwałach dzięki kombinacji lepszej stabilności i balansu. Zamknięto bardziej dolny profil żagla oraz spłaszczono górną. W wyniku osiągnięto bardziej progresywny skręt żagla.
- Regulacja żagla została dokładnie sprawdzona do każdego rozmiaru aby uzyskać poprawne ogólne napięcie.
- Większe modele slalomowe oraz żagle do formuły windsurfing otrzymały relatywnie więcej kształtu w dolnej części oraz większe ogólne napięcie aby lepiej stabilizować profil i przechodzić dziury w wietrze. Wszystkie modele TR-8 nadal są lekkie i miękkie podczas płynięcia nawet w największych szkwałach.
- Sztywniejszy materiał w górnej części kieszeni masztowej pozwolił na spłaszczenie górnej części dzięki czemu skręt żagla został udoskonalony.
- Cały żagiel ma dużo mocy przy zachowaniu stabilności, efektywności oraz lekkości w wietrze. Kambery nie mają kłopotów z rotacją dzięki czemu wychodzenie z boi będzie jeszcze szybsze.
MauiSails dostępne także w lżejszej wersji wykonanej z Technory - TR-8XT
Najbardziej popularną firmą przede wszystkim wśród zawodników formuły windsurfing jest NeilPryde. W 2012 ukaże się kolejna, już czwarta odsłona race'owego modelu RS: RACING EVO. Głównym projektantem jest Robert Stroj, który wcześniej pomagał Monty'iemu Spindler'owi przy rozwoju żagli. Przy testach oraz udoskonalaniu wyścigowych maszyn Stroj'owi pomaga Antoine Albeu, Micah Buzianis, Pieter Bijl, Julien Quentel oraz Wilhelm Schurmann.
EVO IV i jego poprzednik EVO III
RS: RACING EVO IV w rozmiarach do FW ma być mocniejsze od swojego poprzednika (modele z 2011 roku pękały po dłuższym użytkowaniu) i posiadać jego najlepsze cechy. Żagle NP są konstruowane pod ich maszty, które mają sztywniejszą bazę i miększy top (flex top).
Ulepszenia RS: RACING EVO IV:
- Zbalansowane ugięcie masztu- idealna harmonia między stabilnym profilem i skrętem żagla dla lepszych osiągnięć
- Zintegrowany róg szotowy- tworzy nie przerwaną linię żagla co daje większą stabilność
- Kieszeń masztowa została zbudowana z materiału o mniejszym współczynniku tarcia dzięki czemu rotatory przeskakują jeszcze łatwiej. W górnej części kieszeni masztowej użyty został kevlar, który redukuje wagę żagla oraz stabilizuje twist.
- W modelach od 5.8 do 9.5 został zastosowany krótszy bom i dłuższa długość masztu dla ułatwienia manewrów na bojach.
- Żagle do formuły w rozmiarach 10.0-12.0 zaprojektowane są podobnie jak EVO III oraz zostały wzmocnione
- Nowe małe rozmiary - 5.8 i 6.2 - dla lepszych osiągów w silniejszym wietrze.
Antoine Albeu na najnowszym żaglu NP
Pierwsze miejsce w slalomie w 2011 roku zdobył najbardziej utytułowany windsurfer świata - Bjorn Dunkerbeck, pływając na żaglach firmy Severne. Właśnie on ze Steve'm Allen'em testują race'owe maszyny. Prace nad nowymi modelami przeprowadzane są na Gran Canarii oraz w Zachodniej Australii.
Głównym projektantem tej firmy jest Ben Severne, który ją założył (teraz właścicielem jest Starboard). Ben posiada ogromną wiedzę na temat sprzętu windsurfingowego i sam testuje wszystkie swoje prototypy. Oprócz tego jest świetnym wave'owcem, wygrał konkurencję wave na zawodach Lancelin Ocean Classic.
Steve Allen jeszcze na żaglu Reflex II
W 2012 roku ujrzymy trzecią już odsłonę race'wego żagla REFLEX. Niestety nadal trwają prace nad najnowszym wyścigowym żaglem firmy Severne i jeszcze nie znamy żadnych detali na ten temat. W tym momencie Steve Allen oraz Bjorn Dunkerbeck testują nowy sprzęt na Gran Canarii.
Żagle KA-Sails pochodzą podobnie jak Severne z Zachodniej Australii. Głównym testerem tej firmy jest Jesper Orth, który wcześniej był odpowiedzialny za żagle race firmy Severne.
W przyszłym roku głównym żaglem do ścigania firmy KA-Sails będzie KARace 2012. Wyposażony w karbonowe listwy i 4 kambery będzie na pewno wygrywał nie jedne zawody. W modelu na 2012 rok obniżono środek ożaglowania dzięki czemu żagiel będzie szybciej odpalał oraz będzie stabilniejszy. W porównaniu do swojego poprzednika jest szybszy i stabilniejszy na kursie. Ulepszony skręt pomaga przy odpalaniu do ślizgu oraz w osiąganiu dużych prędkości.
Point-7 jest włoską firmą założoną przez bardzo doświadczonego zawodnika - Andrea Cucchi, który jest jej głównym testerem i projektantem. Główny żagiel slalomowy nazywa się AC-1 i występuje w rozmiarach od 5.0 do 12.0.
Cechy AC-1 2012:
- Ostre krawędzie spływu dla lepszego przyśpieszenia
- Głębszy dolny profil żagla wraz z poprawionym profilem wzdłuż całej długości masztu
- Bardzo duże przeźroczyste okno - nowy 4mm żółty monofilm
- Nowy 4mm czarny, anty-UV monofilm
- Aerodynamiczna kieszeń masztowa
- Nowe profile listwe
- Zminimalizowana grafika aby zredukować wagę
Do końca roku zostanie wyprodukowanych 150 żagli dla tych którzy już nie mogą się doczekać nowego, czarnego żagla ze stajni Point-7.