|
|
Instruktorowi windsurfingu przydatne są także dodatkowe uprawnienia. W pierwszej kolejności te związane ze sportami wodnymi (np. ratownik wodny, sternik motorowodny, instruktor kitesurfingu, uprawnienia żeglarskie) oraz inne (instruktor narciarstwa/snowboardu, wychowawca kolonijny, pilot wycieczek itp.).
Mówi się, że wiek XXI będzie stuleciem kompetencji, że wraz z rozwojem cywilizacji wzrastać będzie zapotrzebowanie na ludzi o wszechstronnym rozwoju osobowości, o wysokich i wielorakich kwalifikacjach, otwartych na dokonujące się przemiany.
Zdefiniowanie pojęcia kompetencji przysparza badaczom niemało kłopotu. W ujęciu lingwistycznym, kompetencja rozumiana jest jako zakres uprawnień, pełnomocnictw (...) zakres czyjejś wiedzy, umiejętności lub odpowiedzialności (od łac. competentia – odpowiedzialność, zgodność, uprawnienie do działania).
Instruktor windsurfingu powinien być "wyposażony" w następujący zestaw kompetencji:
1. Kompetencje prakseologiczne – wyrażają się w trafnym diagnozowaniu, skutecznym programowaniu, planowaniu i organizowaniu działań pedagogicznych, kontrolowaniu i ocenianiu efektów w procesie edukacyjnym. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
2. Kompetencje komunikacyjne – wyrażają się poprawnością i skutecznością operowania językiem w sytuacjach edukacyjnych. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
3. Kompetencje współdziałania – wyrażają się skutecznością zachowań prospołecznych i sprawnością działań integracyjnych. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
4. Kompetencje kreatywne – wyrażają się poprzez innowacyjne i nieszablonowe działania. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
5. Kompetencje informatyczne – wyrażają się sprawnym korzystaniem z nowoczesnych źródeł informacji. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
6. Kompetencje moralne – wyrażają się w zdolności do pogłębionej refleksji moralnej przy ocenie dowolnego czynu etycznego. W zakresie tych kompetencji instruktor powinien:
Instruktorzy stanowią szczególną kategorię społeczną: swoim oddziaływaniem i własnym przykładem kształtują postawy swoich podopiecznych nie tylko wobec tej formy aktywności ruchowej, ale także wobec szeroko pojętej kultury fizycznej.
Artykuł powstał na podstawie badań przeprowadzonych do pracy magisterskiej. Grupę badawczą stanowili instruktorzy. Problem kompetencji instruktora windsurfingu, podjęty w niniejszym artykule został jedynie zarysowany, a informacje te mają raczej wprowadzić w to zagadnienie i stanowić temat do dalszych rozważań i dyskusji.
Obecnie jestem w trakcie pisania pracy doktorskiej na temat kompetencji instruktora windsurfingu, w której problem ten będzie badany i analizowany w zdecydowanie szerszym zakresie. Z chęcią odpowiem na wszelkie pytania i wysłucham opinii.
Piotrek Litwiniuk (Micz)
pepewspin@interia.pl
Bogo