W kolejnym artykule na temat nowości sprzętowych na sezon 2014 bierzemy 'pod lupę' firmę, która jeszcze nie tak dawno temu niesłusznie kojarzona była głównie z wakeboardingiem. Pomimo tego, że pierwsze deski kitesurfingowe produkowali już w roku 1998, to dopiero od kilku sezonów dzięki lepszej promocji oraz zasileniu teamu światowej klasy zawodnikiem (Christophe Tack), firma przedostała się do mainstreamu marek kitesurfingowych. Liquid Force Kiteboarding w sezonie 2013 trafił na polskim rynku do nowego dystrybutora. Miejmy nadzieję, że tym razem dłużej utrzyma się na rynku, docierając do większej liczby klientów.
Latawce
ENVY
To już piąta generacja tego modelu, jednak w tym roku latawiec przeszedł znaczną metamorfozę. Zmiana kształtu tipów, krawędzi natarcia, profilu latawca oraz budowy tub poprzecznych, które teraz jeszcze mocniej usztywniają konstrukcję, doprowadziły do większej zwrotności latawca w powietrzu. Dodatkowo zmieniono konfigurację linek bridle, dzięki czemu w tym sezonie nie grozi splątanie tych linek z tipami latawca. Zrezygnowano również z bloczków na linkach, przez to latawiec czuć bardziej bezpośrednio na barze oraz szybciej reaguje na jego ruchy. Wszelkie zmiany zostały zastosowane nie zmieniając charakterystycznego dla tego modelu, uczucia lekkości przy sterowaniu. W tym sezonie zdecydowano się dodać opcję regulacji podpięcia linek bridle do krawędzi spływu, dzięki czemu możemy regulować szybkość kite' a oraz jego siły na barze poprzez odpowiednie podpięcie linki na tipie latawca.
NRG oraz NRG Light Breeze
W tym roku charakterystyczny kształt bow bez środkowej tuby poprzecznej został lekko zmieniony. Cztery tuby poprzeczne zostały przeprojektowane i tak jak w przypadku ENVY, lepiej usztywniają całą konstrukcję. Tegoroczna zmiana profilu oraz kształtu krawędzi natarcia spowodowała lepszą zwrotność i szybkość latawca. W tym modelu postanowiono pozostać przy bloczkach na linkach bridle, jednak zmieniono konfigurację tak, żeby linki nie splątały się z tipami latawca.
Wersja Light Breeze (14m lub 16m) została wyprodukowana z myślą o cięższych riderach oraz miłośnikach pływania nawet przy granicznych warunkach. Według producenta latawiec odpala już przy 6 węzłach na desce twintipowej. Sama konstrukcja nie różni się znacznie od swoich mniejszych odpowiedników, jednak bar został zaopatrzony w siedmiometrowe przedłużki dzięki temu mamy do dyspozycji 30 metrowe linki.
NRG jako jedyny latawiec w kolekcji posiada specjalny Dura - X rip stop, który jest podwójnie laminowany, zwiększając jego wytrzymałość. W tym modelu również można zmienić ustawienie linek bridle na tipach latawca.
ENVY vs. NRG
Chociaż producent obydwa modele przedstawia jako latawce all roundowe, to ENVY nadaje się lepiej do freestyle' u. Jest również lżejszy na barze oraz lepiej zachowuje się podczas downwindowych wypadów. Model bardzo dobrze nadaje się przy pływaniu wave w szczególności kiedy wiatr wieje z boku fali. NRG to maszyny idealnie nadająca się do wysokich lotów, pływania race oraz wave przy kierunku wiejącym na falę, co równocześnie oznacza, że latawiec dobrze zachowuje się przy upwindzie.
HiFiX
Freestyle'owy latawiec pozostaje bez zmian. Prace nad nową generacją trwają, jednak producent twierdzi, że wszystkie obecne prototypy nie przyniosły pożądanych rezultatów. Jedyny w kolekcji kite pięciolinkowy pozostaje w czołówce latawców freestyle/wakestyle. To właśnie na tym modelu, tak dobre występy w zawodach PKRA zaliczyli tacy zawodnicy jak: Christophe Tack czy Manuela Jungo, którzy skończyli sezon kolejno na 3 oraz 5 miejscu w klasyfikacji generalnej.
Wszystkie obecne modele latawców są wyposażone w specjalny zawór MaxFlow, który pompuje latawiec 40% szybciej. Zawór jest zabezpieczony z zewnątrz piankową osłoną, która przeciwdziała ocieraniu materiału o plastykowe części. W przypadku, gdy nie jesteśmy w posiadaniu specjalnej pomki LF, można również napompować latawiec poprzez standardowy wentyl inflate.
Bar
CPR Control Bar został tylko nieznacznie zmieniony. Produkowany w dwóch wersjach 4 oraz 5 linkowej w rozmiarach 45/50/55cm. Dla polepszenia widoczności w wodzie zmieniono kolor na jaskrawy pomarańczowy. Zintegrowane pływaki z linkami sterującymi zostały odlane z bardziej miękkiego materiału, dzięki czemu linki szybciej wchodzą w ruch podczas kiteloopów oraz szybkich zmian kierunków. Zastosowane również nowe, grubsze linki sterujące oraz nośne (jedne z najmocniejszych na rynku, produkowane w Niemczech). W efekcie są wytrzymalsze i bardziej odporne na niepożądane rozciąganie. Tegoroczne linki mają 23m długości jednak jest możliwość zdjęcia 3 metrowych przedłużek. Firma postanowiła pozostać przy krętliku, który działa bez większych zarzutów. Pozostał również stoper ball, dzięki któremu możemy przypomnieć sobie kilka oldschoolowych tricków. LF postanowił pozostać przy depowerze zaciąganym przy chickenloopie, co nie wszystkim odpowiada. Została również zrywka, która co prawda działa bezproblemowo, jednak po wypięciu, chickenloop pozostaje na trapezie i można go przypadkowo zgubić.
Deski Twin-tip
Focus vs. Drive
W 2013 LF postanowił wprowadzić deskę Drive, jako blat dla osób początkujących, na której będą mogli szybko się rozwijać. W tym roku dodano konstrukcyjnie podobną deskę Focus. Obydwa blaty zostały zrobione na drewnianym rdzeniu, jednak to Focus jest deską technologicznie bardziej zaawansowaną. Posiada m.in. kanały na tipach przez co ma lepszego popa i lepiej trzyma się wody. Poza tym cienki rdzeń oraz mniejszy flex sprawiają, że deska jest bardzo komfortowa. Obydwie konstrukcje to tzw. all roundy.
Element
Jest to najszybsza deska w kolekcji, dedykowana do pływania freestyle/freeride. Wchodzi w skład najbardziej zawansowanych technologicznie desek w kolekcji, wraz z LFXem. Zastosowanie innych materiałów sprawia, że konstrukcja jest cieńsza przez co również lżejsza, a to z kolei ma wpływ na poprawę flexu. Bardziej wyraźny kształt dna i zastosowanie kanałów powodują, że blat lepiej trzyma się wody oraz ma dużego popa, a także ułatwia lądowanie. Konstrukcja jest wzmocniona po bokach, dzięki czemu stała się sztywniejsza na środku, a tipy pozostały bardziej miękkie. Przy projektowaniu tej deski uczestniczył wspomniany wcześniej Christophe Tack.
po lewej - Focus, środek - Drive, po prawej - Element
Influence vs. LFX
Obydwie konstrukcje są zbliżone swoją budową: podobny kształt krawędzi (w LFXie jest dużo cieńsza), takie same profile dna oraz podobny rocker. Influence to deska all roundowa na drewnianym rdzeniu, produkowana również w wersji dla kobiet -
Bliss. Wszystkie jej cechy są zawarte w LFX, jednak to właśnie ta deska z wyróżniającą się grafiką jest najciekawsza w kolekcji m. in. przez budowę rdzenia, który jest kompozytem drewniano - piankowym, takim samym jak LF stosuje w deskach wake' owych. Dzięki takiemu materiałowi, konstrukcja jest lżejsza (najlżejsza deska w kolekcji LF) przy jednoczesnym poprawieniu flexu oraz zachowaniu podłużnej sztywności deski. Dodatkowo, materiał lepiej pochłania drgania oraz poprawia wybicie z krawędzi. Przez zastosowanie specjalnej warstwy LF Grind Base, która zwiększa wytrzymałość dna, deska świetnie nadaje się do pływania na przeszkodach w wakeparkach.
Overdrive
Nowością w linii jest słabowiatrowa deska Overdrive. Drewniany rdzeń, średni rocker oraz szerszy pokład to cechy charakterystyczne tej konstrukcji. Pomimo szerokości deski (45 lub 45,5cm) pady umiejscowione są dokładnie na środku deski. Skutkuje to bardzo dobrą efektywnością przy słabym wietrze, w szczególności przy robieniu tricków oraz pływaniu na switchu. Deska jest dedykowana głównie na słaby wiatr, jednak przypasuje również osobom chcącym popływać mniej wymagający freestyle. Dużą zaletą deski jest jej przewidywalność.
po lewej Influence, środek Lfx, po prawej Overdrive
Deski wave
Tegoroczna linia desek wave'owych została zmniejszona. W sprzedaży pozostało kilka modeli znanych z roku 2013, takich jak: Little Phatty 4"10, FCD 5"7, Slice 5"10 oraz Joystick 6"0. Największą zmianą na nadchodzący sezon wydaje się być zrezygnowanie z wodoodpornego rdzenia BPX3, który był ciekawym rozwiązaniem ze względu na możliwość pływania na desce nawet po uszkodzeniu. Zamiast tego rozwiązania postanowiono użyć nowego rdzenia EPS, dzięki któremu deska będzie lżejsza oraz będzie miała większy flex. W deskach na sezon 2014, które powinny pojawić się w sprzedaży na początku maja zrezygnowano również z karbonowej krawędzi, która mocna odciążała deskę, jednak nowe rozwiązania mają zachować małą wagę całej konstrukcji. W nowych modelach postanowiono położyć nacisk na perfekcyjne przyleganie do siebie materiałów. Kolejny raz użyto specjalnych podkładek PVC w miejscu, gdzie rider kładzie stopy przez co miejsca te są wyjątkowo wytrzymałe i odporne na wgniecenia od pięt. W miejscu przedniej nogi nie ma już pada antypoślizgowego co wydaje się być lepszym rozwiązaniem, gdyż można deskę swobodnie woskować. Po raz kolejny dodano bambusową okleinę, która wzmacnia deskę i nadaje jej ładnego estetycznego wykończenia.
kolejno od lewej: Little Phatty 4"10, FCD 5"7, Slice 5"10, Joystick 6"0
W tym sezonie LF dalej kontynuuje sprzedaż desek z bardzo wytrzymałymi finami, których struktura plastra miodu jest dobrze znana z surfingowych rozwiązań. Dodatkowo skrzynki zastosowane w deskach są kompatybilne z finami surfingowymi.
Model, który już po raz trzeci zostanie oddany do sprzedaży to deska zaprojektowana przez głównego designera LF - Juliena Filliona. Deska będzie miała inne finy, nachylone pod większym kątem przez co skręt na fali będzie ciaśniejszy. Deska świetnie nadaje się na spokojne i małe falki.
Całkowicie nowym modelem jest Quickness 6"0. Chociaż podobna konstrukcyjnie do Joysticka to dużo szersza na dziobie, bo aż o 5cm co spowodowało, że płynie się stabilniej oraz łatwiej kontrolować jej ruchy. Deska w miarę uniwersalna, na której świetnie płynie się pod wiatr.
Nowością jest również kształt desek Messenger, które wydają się być powrotem do początku desek kitesurfingowych. Produkowana w dwóch rozmiarach: 5"1 oraz 5"5 (przeznaczona dla cięższych riderów) nie jest zakończona tradycyjnym dziobem, lecz została "obcięta" oraz posiada dodatkowe kanały na dnie. Wszystkie zmiany mają na celu zmniejszenie wagi deski, a specjalny dziób dodatkowo powoduje, że deski tak mocno nie podwiewa przez co łatwiej lądować po wysokich airach. Aktualnie jest to największa rewolucja w budowie desek wave'owych na rynku.
Wszystkie deski LF posiadają inserty na strapy oraz są sprzedawane z nimi w komplecie.
kolejno od lewej: Messenger 5"1, Messenger 5"5, CJ 5"9, Quickness 6"0
Pady oraz wiązania
Strapy Fusion i FusionX
Wysoko zawansowane technologiczne strapy zostały mocno odświeżone w tym roku. W modelu Fusion oprócz zmiany koloru na pomarańczowy (łatwiej zobaczyć je w wodzie), mocno zredukowano wagę poprzez odchudzenie pada oraz wyeliminowanie nadmiaru materiału (wokół strapa jest rama, a w środku tylko lekka pianka EVA). Nowy pad dzięki obniżonemu profilowi gwarantuje lepsze czucie deski i kontrolę przy zachowaniu wysokiego komfortu pływania. Dodatkowo, nowy system montowania daje nam możliwość przykręcenia zestawu do każdej deski na rynku, ponieważ posiada kilka opcji rozstawu śrub. Produkt ten został wypuszczony w ulepszonej wersji FusionX, która posiada dwa zapięcia na rzep, dzięki czemu można lepiej wyregulować strapa i poczuć jeszcze większy komfort. Ciekawym rozwiązaniem jest również możliwość wyboru twardości strapa.
po lewej Fusion, po prawej FusionX
Wiązania
Wiązania kitesurfingowe LF zostały tak zaprojektowane, żeby rider, który je zakłada mógł zrobić to jak najszybciej przy dobrym trzymaniu stopy w bucie. Zastosowanie w nich kąta 2,5 stopni dają najbardziej komfortowe ułożenie nogi, specjalna budowa wkładki nie pozwala kostce przesuwać się w górę buta co chroni przed skręceniami. Żelowe podkładki na spodzie absorbują siłę uderzenia o wodę, przez co kolana ridera nie są, tak mocno obciążone. Firma oferuje cztery modele butów:
1.Vantage: pełne, najsztywniejsze w kolekcji, zapinane w całości na rzepy;
2.Synergy: pełne ze średnim flexem, zapinane na jeden rzep oraz linkę;
3.Ultra Lite: produkowane w wersji otwartej i zamkniętej, miękkie, jedne z najlżejszych butów na rynku, zapinane na system linek;
4.Cradle: otwarte, o średnim flexie, zapinane w całości na rzepy.
od lewej Vantage, Synergy, Ultra Lite, Cradle
Trapezy
W tym roku LF wprowadził nowy patent na rynek. Od marca będą w sprzedaży dwa nowe modele trapezów: Prime i Supreme, w których zastosowano nowe zapięcie. Specjalna klamra Locking Cam Strap została tak zaprojektowana, że rider tylko raz ustawia zapięcie, a potem za każdym razem bez problemu zakłada i wkłada już ustawiony trapez zapinając go tylko poprzez zaciągnięcie prostej klamry. Patent ten minimalizuje poruszanie trapezu na ciele przez co dobrze dopasowany nie ma możliwości podjeżdżania do góry lub ocierania się nadmiernie o ciało. Rozwiązanie wydaje się być szczególnie przydatne u kobiet, gdyż nie wymaga użycia dużego nakładu siły jak to często bywa w przypadku klasycznych zapięć.
po lewej Prime, po prawej Supreme