Exocet Warp - taką nazwę nosi nowa deska do formuły francuskiego producenta. W odróżnieniu od tegorocznego modelu, Warp będzie o 7 cm szerszy na rufie, o nieco większej pojemności ale zbliżony długością - około 230 cm. Jednak największe zmiany znajdziemy na dnie rufy w obszarze statecznika. Skrzynkę statecznikową przesunięto bardziej do tyłu i przeprojektowano wycięcia w rufie, tzw. cut out'y. Podobnie do najnowszej formuły F2, Exocet wyposażył swoją deskę w regulację głębokości tych wycięć. W tym celu montowane będą specjalne podkładki, a do wyboru znajdziemy 3 poziomy ustawień.
Czemu to ma służyć? Na forum firmy
Aerotech całą koncepcję wyjaśnia belgijski zawodnik z team'u Exocet'a...
Same wycięcia redukują powierzchnię zamoczoną deski, jednak okazało się, że równocześnie dość znacznie wpływają na ogólny trym. Jak wiemy, deska podczas ślizgu ma pewną oś, względem której zmienia swoją pozycję. Dla przykładu gdy płyniemy przez fale, dziób raz unosi się, raz opada. Podobnie podczas halsu na płaskiej wodzie, deska ustawia się względem niej pod pewnym kątem. Gdy ten kąt wzrasta, powierzchnia rufy za statecznikiem stara się docisnąć dziób z powrotem w kierunku lustra wody. Ma to negatywny wpływ na przyspieszenie, prędkość końcową i kontrolę. Dlatego Exocet postanowił zredukować tę powierzchnię. Jednak jest też inny bardzo ważny czynnik - długość krawędzi burty. Jeśli będzie ona zbyt krótka, deska nie popłynie sprawnie pod wiatr. Stąd obecny kształt wycięć - redukują powierzchnię zamoczoną bez skracania długości burt.
Teraz pojawia się problem samej regulacji. Jeśli deska została stworzona pod kątem żeglugi przy słabym wietrze i posiada wycięcia na rufie, wtedy przy silniejszych podmuchach dziób może zbyt mocno podchodzić do góry, co znacznie utrudnia kontrolę. W tym przypadku obniżenie poziomu wycięć likwiduje ten problem. Tak więc w zależności od siły wiatru lub ciężaru ciała zawodnika, będzie można dowolnie sterować zachowaniem/osiągami deski.
Czy koncepcja regulowanych wycięć zda egzamin, dowiemy się po pierwszych regatach. Podobno nową formułę Exoceta będzie można zobaczyć na zbliżających się zawodach na Sylcie.