Pamiętacie prototyp Gaastry z rogiem szotowym na zamek błyskawiczny? Znamy już odpowiedź na pytanie, czy patent ten wejdzie do seryjnej produkcji. Gaastra właśnie przedstawiła finalną wersję swojego najnowszego żagla race - Vapor 2010. Radykalny krój rogu szotowego zostaje, zamek jednak zniknął, a zamiast niego mamy zapięcie na rzep. Gaastra nazwała to "Inset Clew". Oto wyjaśnienie pracy tego rozwiązania:
Inset Clew skraca bom, zapewnia łatwe przyspieszenie oraz wyższe osiągi przy nierównym wietrze i na zafalowanej wodzie. Gwarantuje automatyczną redukcję ciągu w szkwałach, przez umożliwienie wygięcia listew za końcem bomu. Cały pędnik staje się bardziej stabilny i dzięki temu łatwiejszy w kontroli.
To nie jedyna zmiana w nowym Vaporze. Przede wszystkim zmieniły się proporcje żagla. Teraz jest on bardziej rozbudowany w dolnej części i posiada węższą głowicę. Zmieniono też profil, poszerzając kieszeń masztową oraz dodając 5-ty kamber w rozmiarach 6.7-12.0. Nowe neoprenowe wycięcie na bom ma ograniczać wpływanie wody do kieszeni masztowej.
Vapor 2010 dostępny jest w rozmiarach od 5.0 do 12.0 m.