Kształt stateczników do desek wave nie zmienił się od lat, żeby nie powiedzieć - od co najmniej kilkunastu lat. Ale właśnie... się zmienił.
Wydawało się, że już nic tutaj nie da się wymyśleć. Tak zawsze się wydaje do momentu, gdy przychodzi ktoś, kto wszystko postawi na głowie. Takim człowiekiem jest w tym przypadku emerytowany inżynier aeronautyczny z Niemiec i rekreacyjny windsurfer
Rick Hanke mający za sobą ponad 30 lat pracy w projektowaniu i modelowaniu profili. Rick po przejściu na emeryturę postanowił poświęcić się swojej pasji. Przeprowadził się na Maui i założył firmę
Maui Ultra Fins. I od razu powiem, że nie chodzi o kolejnego wynalazcę-amatora, który rzeźbi w szopie stateczniki, na których sam pływa i twierdzi, że są najlepsze. Dość wspomnieć, że stateczników MUF używają takie sławy jak:
Jason Polakow, Robby Swift, Philip Koster, czy Antoine Albeau, Dave Ezzy i wielu innych.
Rick Hanke podszedł do tematu ze świeżym spojrzeniem i bez ograniczeń odnośnie tego, co dotychczas uważano za standard w statecznikach do jazdy na fali. A zaczął od radykalnej zmiany obrysu. Jak wiadomo, od niepamiętnych czasów stateczniki w deskach wave miały obrys mocno wygięty do tyłu, były podobne do płetwy grzbietowej delfina. W połączeniu z odpowiednią rozłożoną grubością profilu powodowało to, że statecznik podczas płynięcia, a szczególnie gwałtownych skrętów, sam się skręcał "twistował" w osi pionowej, co zmniejszało jego kąt natarcia i tym samym podatność na spin-out.
Statecznik wave'owe MUF mają natomiast obrys... eliptyczny! Czyli taki, jaki dotychczas miały deski slalomowe. A jeśli nie eliptyczny, to jeszcze dziwniejszy - są także proste ale z wyraźnym "garbem" na krawędzi spływu. Tradycyjna wiedza podpowiada, że na takich statecznikach nie da się efektywnie skręcać na fali, jednak doświadczenia na wodzie i testy przeprowadzane przez najlepszych zawodników wskazują na wręcz coś przeciwnego! Reakcja deski jest natychmiastowa, skręt jest bardziej przewidywalny i prawie w ogóle nie występuje spin-out.
Konstruktor doszedł do wniosku, że stateczniki wave nie muszą w ogóle twistować, o ile zoptymalizuje się ich profil. Specjalny profil powoduje, że generują one znacznie większą siłę hydrodynamiczną z jednostki powierzchni niż tradycyjne stateczniki, a także mają znosić 2-krotnie większy kat natarcia zanim wpadną w spin-out. W momencie, gdy twist stał się zbędny, można było pozbyć się także mocno wygiętego, mało sprawnego hydrodynamicznie, kształtu.
Inne firmy już z resztą
zaczynają kopiować stateczniki MUF. Jednym z takich przykładów są nowe stateczniki
Polakow Twinser Fins produkowane przez
JP Australia. Maui Ultra Fin twierdzi, że Polakow nie miał żadnego udziału w ich projektowaniu, po prostu dostał od firmy parę do testów, a Polakow Twinser Fins są po prostu ich
nieautoryzowaną przez MUF kopią!
Podobne?
Więcej informacji o rewolucyjnych statecznikach na stronie
Maui Ultra Fins