09.05.2005
Stateczniki Lessacher

Walka z niekontrolowanym poślizgiem bocznym (spinout) oraz uzyskanie jak najwyższej prędkości - to cele, które sobie postawił niemiecki konstruktor stateczników Wolfgang Lessacher.

Jego projekty mocno odbiegają od naszego wyobrażenia o wydajnym stateczniku. Próbowaliście kiedyś do deski z żaglem 8.0m założyć fina 28 cm? Jeśli tak, to na pewno już wiecie, że takie połączenie nie ma sensu. Ale nie w przypadku Lessacher'a. Płetwy tej firmy są nie tylko krótsze, mają również dość nietypowe elementy kształtu, jak np. niesymetrycznie położone podłużne zagłębienia po obu stronach statecznika.

Według Lessachera ma to eliminować wszelkie niepożądane turbulencje i zmniejsza opory, co w efekcie eliminuje spinout'y i zwiększa końcową prędkość. Lessacher oferuje kilka modeli stateczników: wave, slalom, freeride, freestyle, speed i antygrassy. Te ostatnie powstały z myślą o regatach i mają zapewniać zbliżone właściwości w żegludze pod wiatr do standardowych, prostych stateczników.

Kolejną ciekawostką są radykalne finy speed, przystosowane do żeglugi tylko jednym halsem. Na "zwykłym" modelu speed (który obsługuje 2 halsy) Francesco d'Urso ustanowił włoski rekord prędkości z wynikiem 39.56 węzła. Stateczniki Lessacher sprzedawane są przez niemiecką firmę Tekknosport i można je zamówić do dowolnej skrzynki statecznikowej.

Bogo

top